Verminder je stress door te niksen, het nieuwe mindfulness.

Niksen is het nieuwe mindfulness

“Niksen is het nieuwe mindfulness, minuten zijn je medicijn”. Dat is de titel van een leuk artikel over het verminderen van stress in het lifestyleblad GezondNU van september 2017. Het gaat over de vraag hoe je tijd op een gezonde manier voor je kunt laten werken. Aan het woord zijn redacteur Gebke Verhoeven, psycholoog Lidewy Hendriks en kinderarts Jolita Bekhof .

Altijd druk

Gebke Verhoeven houdt van “nikstijd”. Dat is tijd zonder afspraken of verplichtingen. Tijd om zomaar wat voor je uit te staren. Tijd om niets te moeten, tijd om te laten gebeuren wat er spontaan gebeurt. Nikstijd staat lijnrecht tegenover ons dagelijks leven. Onze agenda’ zijn vol. We hebben eigenlijk geen tijd en zijn in de stress om toch alles gedaan te krijgen. Zelfs in onze vrije tijd zijn we druk. Met hobby’s, sport en sociale contacten. “We stoppen het liefst elke minuut vol” aldus psycholoog Hendriks. Dat doen we volgens haar om twee redenen. Ten eerste omdat dit laat zien dat je het gemaakt hebt en je een leuk leven hebt. Ten tweede omdat Nederlanders niksen niet oké vinden. Nietsdoen, voor je uit staren, niet productief zijn, dagdromen, rustig ademen dat doen we eigenlijk alleen op een cursus mindfulness of meditatie. Volgens de Belg Maarten Moens komt daar nog bij dat de ontkerkelijking geleid heeft tot het vervloeien van verschillende leefsferen. Er zijn geen regels of kaders meer, waardoor vrije tijd en werk bijvoorbeeld door elkaar heen gaan lopen. Er is steeds minder echte “vrije” tijd.

Bijzondere keuzes

Kinderarts Jolita Bekhof ziet dat zij en haar collega’s de laatste jaren alleen maar harder zijn gaan werken. Dit leidt tot een gejaagd gevoel en stress. En volgens haar is dit ook niet goed voor je gezondheid. Je kunt klachten krijgen zoals hoofdpijn of rugpijn. Jolita en haar collega’s hebben een bijzondere keuze gemaakt; zij trekken geen kwartier meer uit voor hun patiënten, maar twintig minuten. Zij zegt: “Een op de vijf Amerikaanse artsen zit thuis met een burn-out en in Nederland zijn we hard op weg om dat aantal te halen. Meer rust inbouwen is een stuk zelfbescherming. En ik denk dat het me een betere dokter maakt. …Ik heb het idee dat mensen minder snel terugkomen omdat ze geen vragen meer hebben en zich minder zorgen maken”.

Cursus mindfulness niet meer nodig

Rustiger aan doen zou dus goed voor je kunnen zijn. Voor je lichaam en je geest. Zodat je minder gehaast en gestressed bent. En misschien beter kunt slapen, of je taken op je werk beter aan kunt. Het vraagt wel om een “mindset”. Om anders denken over tijd voor jezelf nemen en het rustiger aan doen. Het levert je echter veel op. Rust en meer energie. Overzicht en lichamelijk welbevinden. Je voelt je beter in alle opzichten. Een cursus mindfulness is dan niet meer nodig.

Leer te niksen, 7 tips

Hoe doe je het rustiger aan? Volgens psycholoog Lidewy Hendriks moeten we accepteren dat 48 uur niet in een dag past. Daarom moeten we keuzes maken en prioriteiten stellen. Hier 7 tips om te leren niksen:

1.Kijk wat jij belangrijk vindt en beslis wat jij vindt dat er moet gebeuren. Vaar hierbij vooral op je eigen kompas.

2.Heb de moed om minder te doen en meer te laten.

3.Kijk naar momenten van “valse rust”, waarbij je tv kijkt of met je tablet, smartphone of computer bezig bent.

4.Maak je agenda minder vol. Las wat meer echte pauzes in. Plan verschillende rustmomenten in op een dag, zodat je je niet zo hoeft te haasten. Plan ook ruimte in voor uitloop of eventuele vertraging.

5.Plan nikstijd in je agenda en houd je daar ook aan.

6.Vul je nikstijd niet met tv kijken of je tablet, smartphone of computer.

7.Zorg voor rustmomenten om op adem te komen en weer helder te worden. Gebruik je nikstijd voor een wandelingetje, om te genieten van een mooie bos bloemen, om een beetje te niksen en voor je uit te staren of om even lekker op de bank te hangen.

Volgens Hendriks vergt niks doen wel wat oefening. Als je er “goed” in wordt, kun je beter je eigen weg gaan, zonder last te hebben van het oordeel van anderen. Je tankt elke dag bij en bent beter opgewassen tegen stress. En heb je eens wat minder tijd dan raak je niet meer zo snel in paniek. Het leven wordt zo een stuk aangenamer. Niksen is bovendien helemaal gratis. Des te meer reden om er nu mee te beginnen!

Wil je meer weten over een gezonde leefstijl of acupunctuurbehandelingen bij stress? Neem dan contact op met Acupunctuur Karen Remmers, telefoonnummer 06-48578882. Mailen kan ook naar info@acupunctuurkarenremmers.nl